Volkswagen zwalnia 5 tys. pracowników w Niemczech i stawia na auta użytkowe z wielkopolskich fabryk

Czytaj dalej
Fot. Łukasz Gdak
Igor Chudziński

Volkswagen zwalnia 5 tys. pracowników w Niemczech i stawia na auta użytkowe z wielkopolskich fabryk

Igor Chudziński

Szef Volkswagen Samochody Użytkowe zapowiada likwidację 5 tysięcy miejsc pracy w fabryce w Hannowerze. To dobra wiadomość dla poznańskich zakładów Volkswagena, ponieważ większość produkcji ma być przeniesiona do Polski, a przyszłość zakładów w Poznaniu zostanie zabezpieczona.

Thomas Sedran, szef Volkswagen Samochody Użytkowe powiedział w rozmowie z branżową gazetą "Automobilwoche", że w najbliższych latach koncern zamierza zlikwidować w sektorze samochodów użytkowych około 5 tysięcy miejsc pracy w Niemczech i przenieść większość produkcji gotowych aut do Polski.

Ta decyzja jest częścią planu obniżenia kosztów. Redukcja załogi ma mieć miejsce w głównych zakładach Volkswagena w Hannowerze i w ramach naturalnej fluktuacji liczebność załogi ma zostać zmniejszona z 15 tysięcy pracowników do 10 tysięcy.

Jakie ta informacja ma znaczenie dla wielkopolskich fabryk Volkswagena w Poznaniu i we Wrześni? Nie zmieni się wielkość zatrudnienia, ani wielkość produkcji. Zmieni się natomiast portfolio aut produkowanych przez wielkopolskie fabryki.

Informacje o przeniesieniu większości produkcji aut użytkowych Volkswagena do Polski są ściśle powiązane z komunikatem, który spółka Volkswagen Poznań opublikowała 10 czerwca 2020 roku. Mówi on o współpracy Volkswagena z Fordem i wykorzystaniu fabryki w Poznaniu do produkcji aut dostawczych z logo Forda.

Przypomnijmy, Volkswagen Samochody Dostawcze i firma Ford podpisały umowę o kooperacje. Na mocy tego dokumentu Volkswagen Samochody Dostawcze na bazie zaprezentowanego w lutym tego roku modelu Caddy 5 rozwinie miejski samochód dostawczy i będzie go produkował dla Forda w Polsce pod nazwą Transit Connect od 2021 roku.

Czytaj więcej: Volkswagen Poznań będzie produkował także Fordy

- Podpisane umowy pomiędzy firmami Ford i Volkswagen są ważnym krokiem milowym w kooperacji tych koncernów. Współpraca ta, to także bardzo dobra wiadomość dla Poznania. W ramach kooperacji, od 2021 roku, zakład Volkswagena w Poznaniu będzie produkował dla Forda miejski samochód dostawczy na bazie Caddy 5. Wolumen ten pozwoli nam maksymalnie wykorzystać możliwości produkcyjne tego zakładu

– mówi Jens Ocksen, prezes zarządu Volkswagen Poznań.

Kooperacja obejmować będzie do 8 milionów pojazdów w ramach całego cyklu życia produktów.

W przyszłości samochody użytkowe dla klientów prowadzących działalność gospodarczą mają powstawać jedynie w Polsce lub u nowego partnera - w zakładach Forda.

Po redukcji zatrudnienia zupełnie zmieni się specjalizacja wspomnianej wyżej fabryki w niemieckim Hannowerze. Nie będzie ona już produkować dostawczego volkswagena transportera. Skupi się natomiast na produkcji aut elektrycznych. To tam od 2022 roku ma powstawać w pełni elektryczny minivan marki Volkswagen I.D. Buzz. W Hanowerze pozostanie także produkcja droższych aut, takich jak VAN-y klasy premium z luksusowym wyposażeniem.

Większość aut użytkowych Volkswagena będzie produkowana w Polsce.
Łukasz Gdak Większość aut użytkowych Volkswagena będzie produkowana w Polsce.

W Polsce zakłady VW Samochody Użytkowe w Poznaniu i we Wrześni produkują już modele aut dostawczych Caddy, Transporter i Crafter. Z Polski pochodzą też elektryczne Volkswageny - np. nowy elektryczny volkswagen crafter jest wspólną produkcją zakładu we Wrześni i fabryki Volkswagena w Hanowerze. W ubiegłym roku z taśm produkcyjnych zakładów VW w Polsce zeszło blisko 270 tys. samochodów.

Warto przypomnieć, że w ostatnim czasie Volkswagen Poznań również zapowiedział zwolnienia pracowników. Z powodu przestoju wywołanego koronawirusem Volkswagen Poznań do końca 2021 roku zwolni 4 proc. pracowników, czyli około 450 osób. Zwolnienia będą dotyczyły w większości osób zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę na czas określony. Wcześniej, pod koniec 2019 roku firma poinformowała o planowanych zwolnieniach 750 pracowników do końca 2020 roku. Mają one wynikać z faktu, że Volkswagen Poznań stawia na większą automatyzacją zakładu.

Czytaj więcej: Volkswagen Poznań zwolni 450 osób z powodu koronawirusa

Volkswagen Poznań to dziś największy producent samochodów w Polsce oraz największy pracodawca w Wielkopolsce zatrudniający w czterech zakładach ponad 11 tysięcy osób.

Zainteresował Cię ten artykuł? Szukasz więcej tego typu treści? Chcesz przeczytać więcej artykułów z najnowszego wydania Głosu Wielkopolskiego Plus?

Wejdź na: Najnowsze materiały w serwisie Głos Wielkopolski Plus

Znajdziesz w nim artykuły z Poznania i Wielkopolski, a także Polski i świata oraz teksty magazynowe.

Przeczytasz również wywiady z ludźmi polityki, kultury i sportu, felietony oraz reportaże.

Pozostało jeszcze 0% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Igor Chudziński

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.expressilustrowany.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.