Polacy nadal lubią gotówkę, a pandemia nie zmieniła w dużym stopniu naszych zwyczajów zakupowych

Czytaj dalej
Norbert Ziętal

Polacy nadal lubią gotówkę, a pandemia nie zmieniła w dużym stopniu naszych zwyczajów zakupowych

Norbert Ziętal

11,5 proc. Polaków nie ma rachunku bankowego. Mamy za to duże zaufanie do gotówki. Ponad 30 proc. Polaków w związku z pandemią koronawirusa zmieniła swoje zwyczaje zakupowe. Tak wynika z raportu „Zwyczaje płatnicze w Polsce w 2020 r.”, kilka dni temu opublikowanego przez Narodowy Bank Polski.

Bank centralny sprawdził, w jaki sposób Polacy płacą za towary i usługi.

- Ponad 88,5 proc. dorosłych Polaków posiadało rachunek płatniczy. Brak konta był najczęściej powiązany z wykształceniem. Wśród przyczyn niekorzystania z rachunku płatniczego respondenci wskazywali najczęściej brak takiej potrzeby (80,6 proc.), swoje preferencje przechowywania pieniędzy w gotówce (30,3 proc.), ale również wysokie koszty związane z utrzymaniem rachunku (21,2 proc.). 17,7 proc. nie ma zaufania do instytucji finansowych - twierdzą eksperci NBP.

[polecane]20747593[/polecane]

Lubimy gotówkę. W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie skorzystało z niej aż 97,8 proc. badanych. Dla 17,3 proc. ankietowanych gotówka była jedynym instrumentem płatniczym, z którego korzystają. Skąd taka duża popularność "zwykłych pieniędzy"?

- Gotówka oceniona została jako łatwa w użyciu (94 proc. odpowiedzi), bezpieczna (92 proc.), tania (94 proc.) i powszechnie akceptowana (98 proc.) - analizuje NBP. Badani mogli udzielić więcej niż jednej odpowiedzi. Najczęściej w gotówkę zasilamy się w bankomatach, robi tak aż 83 proc. Z kolei 58,4 proc. osób wybiera pieniądze w swoim banku, a 24,3 proc. na poczcie. W tym przypadku też można było wskazać więcej niż jedną odpowiedź.

[polecany]21742149[/polecany]

Mało popularna jest usługa cash back, czyli wypłata pieniędzy w kasie sklepowej. W ogóle nie skorzystało 75 proc. badanych.

Osoby, które płacą bezgotówkowo, najczęściej korzystają z karty płatniczej (81,7 proc). Popularne są też przelewy. Skorzystało z nich 69,8 proc. respondentów.

[polecane]21369313[/polecane]

Pandemia zmieniła zachowania konsumenckie tylko 34,1 proc. respondentów. W jaki sposób?

- Spośród osób, które zmieniły swoje zwyczaje w związku z pandemią COVID-19 79,8 proc. wskazało, że rzadziej robi zakupy w fizycznych punktach handlowo-usługowych i stara się, aby były one większej wartości. Z kolei 28,7 proc. z tej grupy respondentów wskazało, że częściej dokonuje zakupów w sieci Internet - twierdzi NBP.

Norbert Ziętal

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.