Sylwester Mudzo

Odrzutowy start Brytyjczyków

Odrzutowy start Brytyjczyków
Sylwester Mudzo

Osiągający prędkość ponad 800 km/h Me 262 o ponad 100 km/h przewyższał najszybsze tłokowe myśliwce alianckie. Wkrótce jednak pojawił się rywal.

Błąd Hitlera sprawił, że Me 262 wszedł do akcji dopiero w 1944 roku, kiedy przewaga aliantów w powietrzu była tak druzgocąca, że nic nie było już w stanie tego zmienić. Mogłoby być inaczej, gdyby Me 262 pojawił się w 1943 roku. Alianci byliby bezbronni. W tym roku ich pierwszy myśliwiec odrzutowy Gloster Meteor przechodził dopiero próby w powietrzu.

Pierwsze myśliwce Gloster Meteor wprowadzono do akcji bojowej w czerwcu 1944 roku. Niewielka ich liczba tropiła wówczas i niszczyła niemieckie latające bomby V1. Wersja Mk II z doskonałym silnikiem Rolls--Royce’a weszła do akcji dopiero na początku 1945 roku, gdy losy podniebnych zmagań były już przesądzone. Mimo ograniczonego użycia Gloster Meteor był pierwszym alianckim myśliwcem odrzutowym, mogącym podjąć walkę z odrzutowcami niemieckimi.

Pierwsze próby nad silnikiem odrzutowym podjęli Brytyjczycy w 1937 roku. Mimo braku funduszy i poparcia ze strony Ministerstwa Lotnictwa w 1941 roku prototyp silnika odrzutowego był gotów. W tym też roku odbył się pierwszy lot samolotu napędzanego dwoma silnikami odrzutowymi. Osiągnął szybkość prawie 600 km/h. Nie był to imponujący wynik, zważywszy, że podobną osiągały tłokowe Spitfire’y. Próba wykazała, że samolot zachowywał się w powietrzu bardzo dobrze. To skłoniło rząd do zatwierdzenia produkcji myśliwca Gloster Meteor.

Produkcję silników zlecono firmie Rover Car Company, co było wielkim błędem. Stracono tylko czas, a firma nie była w stanie ruszyć z produkcją. Przeniesiono ją zatem do zakładów Rolls-Royce’a. To był strzał w dziesiątkę. Zakład posiadał doskonałe wyposażenie i wykwalifikowaną kadrę. To za-owocowało udoskonaleniem silnika i w efekcie umieszczeniem go na seryjnych odrzutowcach Gloster Meteor.

Według specjalistów o ile Me 262 był lepiej opracowany aerodynamicznie, to silnik Rolls-Royce’a był znacznie bardziej niezawodny od niemiec-kiego Junkersa Jumo 004.

Zdaniem ówczesnych konstruktorów Gloster Meteora, gdyby rząd odpowiednio wcześniej wsparł ich produkcję, mogłyby latać bojowo już w 1942 roku! Rozwijający ponad 800 km/h Meteor byłby wówczas pierwszym odrzutowym myśliwcem, zdolnym zmierzyć się z odrzutową konstrukcją Messerschmitta, która zresztą nie była jedyną użytą przez Niemców w lotach bojowych.

W 1944 roku pod niebem Wielkiej Brytanii pojawił się odrzutowy samolot rozpoznawczy Arado 234. Lecąc z prędkością ponad 700 km/h, samolot ten był w stanie mierzyć się z każdym z myśliwców alianckich.

Jedynie tłokowe Hawker Tempesty, rozwijające szybkość ponad 700 km/h, były w stanie podjąć walkę z Arado. Tak się zresztą stało i jedyny zestrzelony samolot tego typu zapisany został na konto pilota Tempesta.

Sylwester Mudzo

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.