Michał Kaleta i Monika Roszko z Teatru Polskiego w Poznaniu wyróżnieni!

Czytaj dalej
Fot. Michał Szlaga
Sebastian Gabryel

Michał Kaleta i Monika Roszko z Teatru Polskiego w Poznaniu wyróżnieni!

Sebastian Gabryel

Dwoje aktorów Teatru Polskiego w Poznaniu – Michał Kaleta i Monika Roszko – zostało wyróżnionych w najnowszej edycji „Subiektywnego spisu aktorów teatralnych” Jacka Sieradzkiego.

Michał Kaleta otrzymał znak „mistrzostwo”, i tak został scharakteryzowany przez krytyka teatralnego, który już po raz 26. podsumowuje to, co dzieje się na polskich scenach teatralnych:

Michał Kaleta (na zdjęciu) i Monika Roszko grają razem w „Wielkim Fryderyku”.
Magda Hueckel Michał Kaleta i Monika Roszko (na zdjęciu) grają razem w „Wielkim Fryderyku”, który wraca na scenę Teatru Polskiego już 12 września.

„(...)On [Michał Kaleta w spektaklu „Wielki Fryderyk” w reżyserii Jana Klaty - przyp. red.] swojego Krasickiego uratował – także z tego elementarnego powodu, że rolę miał pamięciowo opanowaną. Ale i miał do zagrania coś więcej niż marionetkę: przestraszonego człowieka wbitego w biskupi ornat, poniżanego na wrogim dworze, starającego się o zachowanie rudymentarnej godności, często przegrywającego tę walkę, potem uporczywie przekrzykującego klęski.

Gra, by tak rzec, niezestrojonymi środkami: stereotypowo dyplomatyczną układnością dworaka, modulowanym głosem lekko spsiałego inteligenta – i nagłym krzykiem, spazmem, nagością. Bogata rola przypominająca, po trochę słabszym okresie, wielkie możliwości gwiazdy poznańskiej sceny”.

Z kolei o Monice Roszko (znak „nadzieje”) Jacek Sieradzki napisał: „Jest w aktorce poznańskiego Polskiego wrażliwość, skupienie, szczerość uczuciowa, widz odruchowo czuje do niej zaufanie, chce jej słuchać. Ale też mam wrażenie, że jej główną siłą wyrazu jest pewnego rodzaju kameralność, intymność przekazu i relacji. Siłą potencjalną, dodajmy. Bo obsadzają ją zupełnie inaczej, każą latać w negliżu po foyer między widzami, udawać kariatydę na widowni (vide zdjęcie), epatować nagością („Odys” Marcina Cecki i Eweliny Marciniak), widowiskowo histeryzować („Wielki Fryderyk” Nowaczyńskiego i Jana Klaty); może jedynie w epizodzie Anonymousa w „K.” Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki nie musi grać tak „na zewnątrz”.

Śmiem sądzić, że nie tędy droga. Ale to są oczywiście niebezpieczne dywagacje faceta z zewnątrz; reżyserzy też swoje wiedzą nie z powietrza przecież, a właściwa obsada, jak zawsze twierdził Andrzej Wajda, to co najmniej połowa sukcesu. Mam nadzieję, że zobaczę ją kiedyś w intymnej, prowadzonej „do wewnątrz” robocie aktorskiej. I się okaże”.

Warto przypomnieć, że Michał Kaleta i Monika Roszko grają razem w „Wielkim Fryderyku”, który wraca na scenę Teatru Polskiego już 12 września.

„Subiektywny spis aktorów teatralnych. Edycja dwudziesta szósta. wrzesień 2018” ukazał się na wortalu e-teatr.pl.

Sebastian Gabryel

Szef działu kultury w dzienniku "Głos Wielkopolski" oraz wydawca internetowy serwisu poznan.naszemiasto.pl. Zajmuję się każdym aspektem (nie tylko) poznańskiej kultury – i to nie tylko tej przez "ą ę". Piszę o tym, co ciekawego w niej piszczy, choć nie ukrywam, że osobiście najbliżej mi do wydarzeń, w których setlista ma znaczenie. Przygotowuję dla Was nie tylko gorące newsy z (wielko)polskiego świata muzyki, filmu, literatury, teatru czy gier, ale rozmawiam też z artystami i przygotowuję zestawienia najciekawszych kulturalnych zjawisk. Maczam też palce w poznan.naszemiasto.pl. Prywatnie? Minimal, IDM, ambient, trap metal i ciężkie rzeczy z przedrostkiem "post-" – tam jestem. Niepoprawny eklektyk muzyczny, binge-watcher i gorliwy prenumerator czasopisma Spotify. Dumny posiadacz maltańczyka i rogatej żaby. Profesjonalizujący się amator miksów, masterów i wszelkiej produkcji szeroko pojętej muzyki elektronicznej w tempie 125 BPM.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.