Kiedy rozmiar miał jeszcze znaczenie

Czytaj dalej
Fot. Ryszard Perczak
Ryszard Perczak

Kiedy rozmiar miał jeszcze znaczenie

Ryszard Perczak

Złoty okres amerykańskiej motoryzacji, zdaniem jej wielbicieli, przypadał na lata 60. i 70. ubiegłego wieku.

To w tamtym czasie typowe auto osobowe, przeznaczone na amerykańskie drogi miało przynajmniej pięć metrów długości i wprost ociekało chromem. W pojazdach nie brakowało także stylistycznych ozdobników przypominających skrzydła i ogony oraz oryginalnych w kształtach lamp czy zderzaków zarówno z przodu, jak i tyłu.

Chevrolet, Chrysler oraz Ford już wtedy wiodły prym. Każda z firm wypuszczała na rynek przynajmniej po kilkanaście różnych typów samochodów, od klasycznych limuzyn, poprzez pikapy oraz vany.

Napędzały je potężne, przynajmniej sześciocylindrowe silniki spalające nierzadko ponad 20 litrów benzyny na 100 km. Takie giganty miały pięć, sześć i więcej litrów pojemności.

W końcu lat 70. niestety przyszedł kryzys naftowy i amerykańscy kierowcy musieli się zadowolić nie tylko mniejszymi autami, ale również wyposażonymi w skromniejsze motory.

Dziś te wspaniałe maszyny możemy oglądać już tylko w starych filmach oraz na zlotach i giełdach.

Okazuje się, że nie brakuje także u nas tych, którzy w swoich garażach trzymają wspaniale utrzymane modele z tamtego okresu.

Ryszard Perczak

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.expressilustrowany.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.