Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Marek Bartosik

Celebryci i ich prawnicy walczą o wielkie fortuny

Banksy, najbardziej znany twórca street artu, postawił przed prawnikami nowe zagadnienie: do kogo należy graffiti; do artysty czy  właściciela np. ś Fot. archiwum Banksy, najbardziej znany twórca street artu, postawił przed prawnikami nowe zagadnienie: do kogo należy graffiti; do artysty czy właściciela np. ściany?
Marek Bartosik

Fortuny gwiazd to część ich legendy. Ale trzeba umieć o nie ostro walczyć. Bez bojów Myszka Miki nie zarabiałaby już od niemal stu lat, a Bolek i Lolek pozostaliby nędzarzami.

Miliony, dziesiątki i setki milionów, a w ekstremalnych sytuacjach miliardy zgromadzone za stworzenie piosenek, bohaterów kreskówek, za książki wydane w milionowych nakładach i zekranizowane, dzieła architektury, modowe kreacje czy prawo do wizerunku sportowca.

Fortuny gwiazd popkultury to część ich legendy. Żeby je zdobyć, trzeba mieć nieco szczęścia. Bez niego Myszka Miki nie zarabiałaby już od niemal 100 lat, a Bolek i Lolek pozostaliby „nędzarzami”, o których już nawet średnie pokolenie Polaków pamięta słabo. Potrzebni są też prawnicy, których całe armie w imieniu gwiazd toczą (zwykle za sowite prowizje) spory warte niebotyczne sumy.

Katarzyna Grzybczyk, prawniczka z Uniwersytetu Śląskiego, w swojej książce „Ikony popkultury a prawo własności intelektualnej. Jak znani i sławni chronią swoje prawa” opisuje, obok subtelności prawniczych, także wiele takich batalii. Można się z niej dowiedzieć między innymi o sporach, jakie toczył Arthur Conan Doyle o wykorzystywanie postaci Sherlocka Holmesa (i doktora Watsona oczywiście), kłótniach o plagiaty w architekturze czy o twórczość grafficiarzy, konflikcie między twórcą „Gwiezdnych Wojen” George’em Lucasem a rządem USA, którego program obrony strategicznej uzyskał potoczną nazwę Star Wars.

Jest tam także historia o tym, jak Christian Louboutin, twórca słynnych szpilek na czerwonej podeszwie - używanych m.in. przez Madonnę, Jennifer Lopez, Tinę Turner, bronił swego dzieła przed podróbkami, albo dlaczego Leo Messi, próbując wyciągnąć maksimum korzyści ze swojego prawa do wizerunku, omal nie trafił do więzienia. A są przecież w książce te fascynujące historie, które opiszemy tu szerzej.

W dalszej części tekstu przeczytasz o tym, że książki Tolkiena zdobyły taką popularność, że jeszcze w latach 60. pisarz miał z jej powodu kolejne zmartwienie, a The Beatles toczyli więcej sporów prawnych niż jakakolwiek grupa istniejąca przed nimi i po nich.

 

Pozostało jeszcze 84% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Marek Bartosik

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.expressilustrowany.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.