Auto, które ma stanowić jedność z kierowcą

Czytaj dalej
Ryszard M. Perczak

Auto, które ma stanowić jedność z kierowcą

Ryszard M. Perczak

Mazda CX-5 Druga generacja Inny przód oraz zmiany we wnętrzu Nowy silnik benzynowy 2,5 l/194 KM.

Pięć lat obecności na rynku to nie jest dużo, nawet jak na współczesny model samochodu osobowego. A jednak tyle właśnie upłynęło od debiutu pierwszego pokolenia mazdy CX-5, gdy pojawia się jej następczyni.

Prawie robi różnicę

Na pozór nowa CX-5 jest prawie taka sama jak dotychczasowa. Jednak, gdy się przyjrzymy, to widać, że ten samochód wygląda inaczej. Jego lampy główne są teraz montowane niżej, a ponadto są węższe i dłuższe. Inny jest także wlot powietrza do komory silnika oraz zderzak. Zmieniły się również przetłoczenia po bokach oraz lampy z tyłu.

Wymiary zewnętrzne pozostały praktycznie takie same, gdyż długość wzrosła zaledwie o 1 cm (do 4,55 m), a rozstaw osi pozostał taki sam i ma 2,70 m. Za to przestrzeń bagażnika wynosi teraz 506 litrów.

Zorientowany na kierowcę

Inaczej jest we wnętrzu nowej CX-5. Zmiany miały na celu takie ustawienie miejsca pracy kierowcy, aby był postacią centralną, wokół której ulokowano wszystkie najważniejsze wskaźniki i instrumenty obsługi. Poza deską rozdzielczą i zegarami głównymi, nowy jest 7-calowy wyświetlacz na konsoli centralnej, wielofunkcyjna kierownica oraz wyżej ulokowana dźwignia zmiany biegów. Zmodyfikowano również konstrukcję wszystkich siedzeń.

Po przejażdżce przekonamy się, że w CX-5 lepiej jest teraz wyciszone wnętrze, lepiej pracuje układ kierowniczy oraz zawieszenie.

Jinba Ittai

W wyposażeniu tego modelu pojawił się system G-Vectoring Control, którego celem jest integracja pracy silnika, skrzyni biegów i podwozia. System optymalizuje nacisk nakażde z kół, odpowiednio kontrolując moment obrotowy jednostki napędowej. W ten sposób staje się dyskretnym towarzyszem podróży, pozwalając kierowcy czuć jedność z samochodem. Wyraża to założenia koncepcji Jinba Ittai, to jest związku jeźdźca z koniem w starym sporcie japońskim, polegającym na strzelaniu z łuku do tarczy podczas szybkiej jazdy wierzchem.

Do dyspozycji użytkowników nowej CX-5 Mazda oddaje do wyboru pięć silników: dwa turbodiesle i trzy benzynowe.

FWD lub AWD

Turbodoładowane jednostki Skyactiv-D mają po 2,2 l pojemności, ale moce 150 lub 175 KM. Dwa silniki benzynowe 2,0 l generują 160 lub 165 KM, a trzeci (nowość) ma 2,5 l pojemności i moc 194 KM. Ten ostatni ma tę właściwość, że może samoczynnie wyłączyć dwa spośród czterech cylindrów, po to, aby oszczędzać benzynę.

Przeniesienie napędu poprzez 6-stopniowy automat bądź 6-biegową skrzynię manualną może się odbywać tylko na koła przedniej osi (FWD) bądź na wszystkie (AWD), z elektronicznym jego rozdziałem przód-tył, w zależności od przyczepności nadrodze.

Ryszard M. Perczak

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.expressilustrowany.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.