Archiwa Explorera: droga, od której zaczęła się druga wojna światowa

Czytaj dalej
Fot. materiały prasowe
red

Archiwa Explorera: droga, od której zaczęła się druga wojna światowa

red

Z pewnością każdy słyszał o "berlince". Ale czy znacie historię tej drogi? Poznaj tę i inne ciekawostki z przeszłości!

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o berlince

TAJEMNICE HISTORII

Adolf Hitler z całą pewnością rozpocząłby II wojnę światową niezależnie od rozstrzygnięcia kwestii jego roszczeń wobec Polski. Ale to właśnie żądanie od Polski eksterytorialnego korytarza łączącego Niemcy z Prusami Wschodnimi i polska odmowa posłużyły mu za casus belli.

Zachowany w pełni fragment berlinki wraz z wiaduktami w okolicach Maciejewa  w województwie zachodniopomorskim.
Westpreußische Zeitung / Wikimedia Commons Mapa ukazująca przebieg autostrady łączącej Berlin i Królewiec. Wydrukowana w 1939 r. w gazecie "Westpreußische Zeitung".

Mało kto wie, że na Pomorzu do dziś można zobaczyć pozostałości drogi, której przedłużeniem miał być właśnie korytarz. Chodzi o autostradę RAB 3 i 4, która miała połączyć Berlin z Królewcem, popularnie zwaną u nas berlinką. Jej budowa zaczęła się jeszcze przed wojną i trwała praktycznie do jej końca. Autostrada nigdy nie została w całości ukończona, na większości trasy Niemcy zbudowali tylko jedną jezdnię, dwie jezdnie powstały tylko na kilku odcinkach. Niektóre odcinki pozostały niezbudowane.

Do dziś ślady budowy tej autostrady lub przebiegu jej gotowych już jezdni można zobaczyć w wielu miejscach na Pomorzu, między innymi w okolicach Pruszcza Gdańskiego i przede wszystkim w rejonie Szczecina. Tam niektórymi fragmentami berlinki prowadzą dziś współczesne autostrady i droga ekspresowa, jest także drogowy odcinek lotniczy, czyli autostradowe zapasowe lotnisko wojskowe z czasów PRL.

Atomowym ładuj, pal!

TAJEMNICE HISTORII

Artyleryjskie pociski nuklearne to jeden z najlepszych przykładów tego, jak bardzo niektóre wojskowe projekty potrafią oderwać się od rzeczywistości. Choć skutki skażenia atomowego po wystrzale na odległość kilku - kilkunastu kilometrów byłyby skrajnie niebezpieczne także dla samych strzelających, z atomowymi pociskami artyleryjskimi (tanio! szybko! solidnie!) eksperymentowano naprawdę ochoczo aż do lat 60. Amerykanie zaprojektowali do tego specjalne działo M65, a Sowieci nawet monstrualną armatę samobieżną 2A3 Kondensator 2P o kalibrze 406 mm.

Zachowany w pełni fragment berlinki wraz z wiaduktami w okolicach Maciejewa  w województwie zachodniopomorskim.
123RF Uderzenie atomowe za pomocą działa M65 (kaliber 280 mm) na poligonie Nevada.

Katastrofa kolejowa pod Otłoczynem

TAJEMNICE HISTORII

36 lat temu pod Otłoczynem (miejscowość na południe od Torunia) doszło do największej pod względem liczby ofiar katastrofy kolejowej w powojennej historii Polski. 19 sierpnia 1980 r., przed 5 rano, jadący z prędkością 85 km/godz. pociąg osobowy z Torunia do Łodzi Kaliskiej zderzył się czołowo z jadącym 33 km/godz. pociągiem towarowym. Wina leżała tu po stronie maszynisty pociągu towarowego, który zignorował sygnały, rozpruł rozjazd i wjechał na niewłaściwy tor. Nie można wykluczyć, że zasnął - wcześniej przepracował prawie pełną dobę, ukrywając to przed przełożonymi ze względu na godzinowe rozliczanie zarobku. Zginęło 67 osób, 64 zostały ranne.

Zachowany w pełni fragment berlinki wraz z wiaduktami w okolicach Maciejewa  w województwie zachodniopomorskim.
materiały prasowe Katastrofa kolejowa pod Otłoczynem.

Lokomotywy II RP

PODRÓŻ W CZASIE

W 1918 r. tabor kolejowy odrodzonej Polski tworzy ponad 4 tys. egzemplarzy lokomotyw różnych typów i krajów pochodzenia. Zobacz, jak rozwijały się polskie koleje w okresie II RP.

red

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.