Alfa romeo stelvio. Najnowsza alfa to samochód klasy premium

Czytaj dalej
Ryszard M. Perczak

Alfa romeo stelvio. Najnowsza alfa to samochód klasy premium

Ryszard M. Perczak

Jest w Alpach, na styku granic Włoch, Szwajcarii i Francji przełęcz Stelvio, przez którą wije się droga z siedemdziesięcioma pięcioma zakrętami. To właśnie od nazwy tego miejsca wzięto imię dla najnowszego modelu Alfa Romeo.

Najlżejsza w grupie

Stelvio to pierwszy w historii tej marki samochód typu SUV. Jego charakterystyczna sylwetka, prześwit wynoszący 20 cm oraz możliwość napędu na wszystkie koła stawiają go w jednym rzędzie z takimi modelami jak audi Q5, BMW X3, jaguar F-pace, land rover discovery, mercedes GLC, porsche macan i volvo XC60. To wyższa, także cenowa półka w tej kategorii samochodów osobowych. Wyróżnikiem nowej alfy jest m.in. to, iż jest w tym towarzystwie najlżejsza.

SUV na sportowo

Stelvio nie byłaby godna znaczka Alfa Romeo, gdyby nie jej sportowe możliwości. Ponieważ skrót SUV oznacza auto sportowo użytkowe i właśnie w przypadku tej alfy pasuje on jak ulał.

Powodem, dla którego powstał taki samochód było to, że SUV-a Alfa Romeo jeszcze nie miała, a teraz takie auta są najmodniejsze. Postarano się jednak, aby był to samochód zawierający nie tylko stylistyczne elementy marki jak np. słynny grill w kształcie tarczy w przedniej części nadwozia, ale także wysoka jakość zachowania się na drodze i odpowiedni temperament.

Kiedy to wszystko uwzględniono, powstało auto, które jest jak najbardziej Alfą romeo, prawdziwym SUV-em i do tego z całkiem przyzwoitymi możliwościami sportowymi.

Od 180 do 280 KM

Za te ostatnią cechę są odpowiedzialne m.in. silniki, które przewidziano do jej napędu.

W podstawowej wersji (169.700 zł) stelvio ma pod maską turbodiesla o pojemności 2,2 l, generującego 180 KM. Napęd jest wtedy przenoszony tylko na tył. Poza tym jest jeszcze turbodiesl 2,2 l, ale o mocy 210 KM. Z kolei oba turbodoła-dowane silniki benzynowe mają po 2,0 l pojemności, ale moce 200 lub 280 KM.

Najnowsza z alf może mieć napędzane tylko koła przednie bądź także tylne (Q4). Przeniesienie napędu, niezależnie od rodzaju odbywa się w tym modelu tylko za pośrednictwem automatycznej, ośmiostopniowej skrzyni biegów.

Ciąg dalszy nastąpi

Praca napędu Q4 czyli na wszystkie koła jest w tym samochodzie niezależna od woli kierowcy. To elektronika decyduje, w którym momencie ile napędu przekazywać na tył, a ile na przód.

Stelvio powstała na tej samej płycie podłogowej co najnowsza giulia. W ogóle oba te samochody z technicznego punktu widzenia sporo łączy.

Wiadomo już, że na tym jednym SUV-ie Alfa Romeo nie skończy. Wnet pojawią się dwa kolejne. Jeden będzie mniejszy, a drugi większy od stelvio. Zapowiadana jest też duża luksusowa limuzyna.

Ryszard M. Perczak

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.